Screenshot ۲۰۲۴۰۳۰۹ ۰۹۵۹۴۹ Chrome

امروزه تولید کود کشاورزی ارگانیک در بازار عرضه می‌شود که استقبال بالایی دارد. بیشتر کشاورزان از این نوع کود های ارگانیک برای محصولات خود استفاده می‌کنند. استفاده از فضولات حیوانی به صورت خیس برای محصولات مناسب نبوده و سبب آسيب به آنها می‌شود. کود های حیوانی که با آب مخلوط شده و در مزارع استفاده می‌شود باعث آسیب به آب های زیرزمینی شده و برای محیط زیست خطرناک می‌باشد. کود‌های آلی، کود‌هایی هستند که دارای منشا گیاهی و دامی و همچنین میکروارگانیسم هستند. میکروارگانیسم مواد غذایی را که در خاک وجود دارد به مواد مغذی و ویتامین‌ها تبدیل می‌کند. این کود‌ها نسبت به دیگر کود‌ها قیمت مناسب داشته و سبب آلودگی و تخريب محیط زیست نمی‌شوند. کود‌هایی‌که آلی می‌باشند مواد غذایی مناسبی را برای درختان فراهم می‌کنند. این نوع کود‌ها دارای عناصری از جمله پتاسیم، فسفر، نیتروژن، آهن، روی، مس و… هستند. کود‌های آلی توسط فضولات مرغی،گوسفندی، گاوی و… تولید می‌شوند.

مواد اولیه جهت تولید کود کشاورزی ارگانیک

قالب لوبیا،بقایای بیوگازی، مانده روغن خرما، تفاله ویناس، مانده میوه جات

چمن، لجن، تفاله نیشکر، پالپ نشاسته، زغال سنگ، لجن دریاچه

کود ماکیان، کود گوزن، کود گوسفند ، کود گاو و کرم

تفاله‌های زباله شهرداری، تاسیسات تصفیه فاضلاب

مواد معدنی ترکیب شده با مواد آلی

Screenshot ۲۰۲۴۰۳۰۹ ۰۹۵۹۱۸ Chromeزمینه‌ای برای تولید کود

گیاهان نیز همانند موجودات زنده دارای سلول می‌باشند  که این سلول‌ها مسئول رشد و تولید مثل در گیاه هستند. گیاهان مواد شیمیایی خود را از طریق مواد مغذی موجود در خاک تامین می‌کنند. این مواد موجود در خاک محدود است و در طولانی مدت باعث کاهش کیفیت گیاه می‌شود. کود‌ها موجب می‌شود این مواد مغذی موجود در خاک افزایش یابند. کود‌ها  دارای ترکیبات npkهستند که سبب می‌شود گیاهان بهتر رشد کنند. از اجزای مهم در تولید کود‌ها مواد مغذی است. گیاهان از طریق نیتروژن سنتز می‌کنند وقتی گیاه دچار کمبود نیتروژن می‌شود رشد آن کاهش و برگهای آن زرد می‌شود. همچنین گیاه به فسفر، فسفولیپید و پروتئین نیاز داشته که اگر میزان آن کافی نباشد باعث کاهش رشد گیاه می‌شود.

از دیگر مواد مورد نیاز گیاه پتاسیم است که گیاه  این مواد را از خاک دریافت می‌کند. پتاسیم برای سنتز پروتئین استفاده می‌شود. از نشانه های کمبود پروتئین می‌توان به زرد شدن، ضعيف شدن ساقه‌ها و ریشه ، لکه های بافت مرده و.. اشاره کرد.

Screenshot ۲۰۲۴۰۳۰۷ ۱۶۵۶۵۲ Chromeکود ارگانیک

کود‌های ارگانیک از کربن می‌باشد که از فضولات حیوانات و گیاهان تولید می‌شود. کود‌های آلی با ترکیبات بی‌نظیری که دارند برای محصولات کشاورزی مناسب و مفید است. از تفاوت ‌های این کود‌ها با دیگر کود‌های شیمیایی کمتر بودن نیتروژن و فسفر آنهاست. استفاده از کود‌های شیمیایی موجب می‌شود که زمین کشاوزی ماده آلی که  برای زمین مفید است را از دست بدهد. کود‌های آلی یا ارگانیک به دو صورت تولید می‌شوند، کودهای خشک و کود‌های مایع که با توجه به نیاز هر محصول مورد استفاده قرارمی‌گیرد. باید توجه داشت که تولید کود‌های ارگانیک برای هر گیاه یا محصول متفاوت است، برای مثال کود‌هایی که مایع هستند برای رشد بهتر سبزیجات استفاده می‌شود.

از دیگر کود‌های آلی کود‌های کمپوست است. کود‌های کمپوست از گونه کود‌هایی هستند که برای مدت طولانی در یک مکان مانده و پوسیده می‌شوند. کود‌های کمپوست به ۳ صورت تولید می‌شود که هوازی، بی،هوازی و ورمی را شامل می‌شود که  از هرکدام از آنها در موقعیت‌های مختلف استفاده می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *