در دنیای امروز شاهد با پیشرفت چشمگیر فناوری از یک طرف و افزایش تقاضا نسبت به مواد پروتئنی و گوشت از طرف دیگر هستیم. استفاده از تجهیزات و ماشین آلات تولید خوراک دام امری واجب و بدیهی است. آسیاب چکشی خوراک دام و طیور، یکی از اساسی ترین تجهیزات در تولید خوراک دام و طیور محسوب می شود. این دستگاه دانه محصولات را به صورت خرده شده و پودر تحویل می دهد. دستگاه آسیاب چکشی در دامپروری و کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد و مواد غذایی را برای استفاده های بعدی آماده می کند.


اجزا و مشخصات فنی آسیاب چکشی خوراک دام و طیور

آسیاب چکشی خوراک دام و طیور هم مانند بسیاری از تجهیزات کشاورزی و دامداری انواع و عملکردهای مختلفی دارد. آسیاب های چکشی کاربرد مهمی در صنعت های مختلف دارند که از مهمترین این صنایع می توان به صنعت خوراک دام، آبزیان و طیور اشاره کرد. آسیاب ها بر اساس نوع کارکرد به دو دسته عمده تقسیم می شوند که عبارتند از: آسیاب های چکشی و آسیاب های غلطکی. آسیاب چکشی خوراک دام و طیور، از اجزاء مختلفی تشکیل شده است. اجزایی که در تعیین مشخصات تخصصی آسیاب چکشی نقش مهمی دارند، به شرح زیر است:

چکش های آسیاب
مهمترین جزء آسیاب های چکشی، چکش ها است. روش های مختلفی برای چکش ها ارائه شده است. جانمایی چکش ها به دو شکل سنگین و سبک می باشند.

موتور الکتریکی دستگاه آسیاب
موتورهای الکتریکی یکی از اجزاء اصلی آسیاب های چکشی محسوب می شود که وظیفه آن تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی است. این قطعه باعث انتقال نیرو گشتاور موتوره به صورت مستقیم ( بوسیله شافت) و یا بصورت غیر مستقیم ( توسط تسمه ها یا گیربک ) می شود. قدر مورتور آسیاب ها بر اساس اسب بخار است و برق مصرف شده در آنها قسمت مهمی از مشخصات تخصصی و اصلی آسیاب چکشی به حساب می آید.

فیدر یا تغذیه کننده
مکانیزم اصلی کنترل مواد اولیه در دستگاه آسیاب چرخشی، که در قسمت ابتدایی آن قرار دارد فیدر آسیاب است. این قطعه به دو شکل دستی و اتومات کار می کند و وظیفه اصلی آن جلوگیری از فشار بین دو قسمت تحت کنترل می باشد.

الک (توری)
این قسمت که به آن الک هم گفته می شود در قسمت خروجی و انتهایی دستگاه آسیاب چکشی قرار دارد. این بخش به صورت یک صفحه فلزی مشبک است. ابعاد و اندازه های خروجی دستگاه با توجه به سایز حفره های الک تعیین می شود. قطر و سایز سوراخ های توری 3 الی 7 میلیمتر است و یکی از قسمت های تخصصی آسیاب چکشی محسوب می شود.

محور اصلی آسیاب
محور اصلی یکی از قطعات مهم در آسیاب های چکشی است که وظیفه آن انتقال دادن قدرت تولیدی از قسمت موتو به بخش تیغه هاست. جنس این قطعه از فولاد است که چکش ها بر روی آن نصب می شود. نام دیگر این قطعه “شافت ” است.

شاسی ( پایه)
این قطعه یکی از قسمت های مهم دستگاه آسیاب چکشی است. با توجه به حرکت های دورانی وشدیدی که به دستگاه وارد می شود، آسیاب نیاز به پایه های محکمی دارد که از لغزش و لرزش دستگاه هنگام شروع به کار جلوگیری کند.


آسیاب چکشی خوراک دام و طیور با مشخصات کامل

توجه به تمام مشخصات تخصصی و فنی آسیاب چکشی خوراک دام و طیور بسیار مهم است. چرا که اگر به همه ویژگی ها و جزئیات دستگاه توجه نداشته باشیم، بعد از نصب و راه اندازی در قسمت تولید با چالش های بزرگی روبرو خواهیم شد. از این آسیاب ها برای تولید پودر، آسیاب مواد غذایی و مخلوط مواد جامد با یکدیگر استفاده می شود. قبل از هر اقدامی بهتراست، با مشاورین و افراد با تجربه در این صنعت مشورت کنید و از آنها مشاوره بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *