آشنایی با مشخصات اکسترودر فول فت سویا به آگاهی دامداران از تجهیزات دستگاه، کارآیی و مزیت های سویای فول فت شده برای تقویت پرندگان به جهت تخم گذاری بیشترشان و برای دام به جهت افزایش شیردهی کمک خواهد کرد.

استقبال دامداران از فول فت سویای دام

حتماً می دانید که دانه سویا یک دانه قوی و مغذی برای حیوانات و حتی انسان ها است که برای تامین انرژی بدن از آن استفاده می شود.
روغنی که در این دانه وجود دارد چربی سالم را برای بدن تامین می نماید و در کنار آن ویتامین های مفیدی نیز در خود دارد.
جالب است بدانید که یکی از تاثیرات بهره مندی گاو های شیرده از این سویاهای فول فت شده، بیش تر شدن میزان شیر آن ها و چربی موجود در آن است.

شاید این سوال برایتان پیش آید که فول فت را چگونه از دانه های سویا جداسازی می کنند؟
پاسخ این است که فول فت سویا در اثر قرار گیری دانه خام در ماشین های اکسترودر تولید می شود و ماده ای پر انرژی با ویتامین بالا است و یکی از پروتئین های ضروری موجود در آن پروتئین عبوری است.

این پروتئین به دلیل اینکه ۱۰ نوع اسید آمینه ضروری در خود دارد باعث رشد گوساله ها و هضم راحت دانه های سویا خواهد شد و تولید مثل دام را نیز بیشتر می کند.

سویاهای اکسترود شده یا همان فول فت به دلیل اینکه در معرض حرارت و گرمای دستگاه قرار می گیرند مواد مضر موجود در آن ها مثل آنزیم های اوره آز، لیپاز و مانند این ها از بین می رود.

به همین دلیل خیال دامداران بابت سلامتی شکمبه گاو و گوساله و تامین تغذیه آن ها و کم شدن احتمال بیمار شدن شان راحت تر خواهد بود.

به علاوه از این ماده در مرغداری ها نیز استفاده می شود به دلیل هضم ‌راحت و طعم لذیذ آن و نیز وجود ویتامین های ضروری مثل نیاسین، کولین و غیره.

بیان نکاتی در خصوص مشخصات اکسترودر فول فت سویا

نحوه تولید خوراک انواع پرنده ها و چارپایان خصوصاً گاوهای شیرده و گوساله به منظور تامین سلامتی و تغذیه آنها بسیار اهمیت دارد.
امروزه که تکنولوژی پیشرفت کرده و طرح های جدیدی برای راحت تر شدن زندگی بشر ایجاد شده است.

انسان ها باید از این زمینه استفاده کنند و بهترین راهکار را برای آماده کردن دانه های خوراکی دام به صورت پلت شده یا فول فت شده و غیره ایجاد نمایند.

در همین راستا مهندسین کشاورزی و دامداری ماشین هایی را متناسب با جدیدترین و پیشرفته ترین تکنولوژی تولید کرده اند و آن ماشین اکسترودر است.

این دستگاه حرارت و دمای بالایی دارد که بخار موجود در آن باعث استریل شدن و از بین رفتن میکروب های موجود در مواد خام خواهد شد.
این استریل کردن سبب طولانی شدن ماندگاری دانه هایی مثل سویای فول فت می شود و موادی مضر مثل لیپوکسیداز را نابود می کند.
در خصوص مشخصات اکسترودر فول فت سویا باید عرض کنیم که ظرفیت های تولید و جیره سازی این ماشین به صورت ۱ تن، ۲تن و الی ۱۰ تن در ساعت است.

این مقادیر براساس احتیاجات کاربر آماده می شود تا دامداران بتوانند یک وعده غذای سالم یعنی همان سویای اکسترود شده بدون مواد سمی و حساسیت زا در اختیار مرغ ها و یا دام های دیگر شان قرار دهند.

این عمل سبب انتقال چربی و ویتامین های لازم و نیز ۱۰ نوع از اسید آمینه های مقوی به بدن آن ها می شود.

علت تولید ماشین های اکسترودر در صنعت دامداری

پرورش حیوانات و پرندگان چه از نوع گوشتی و چه تخم گذار باشند و یا از نوع شیرده، مستلزم این است که انرژی و تغذیه بدن آن ها به طور کامل تامین شود.

هنگامی این عمل صورت می پذیرد که موادی که با دستگاه های پلت ساز، درایر، اکسترودر و غیره تولید می شوند با مزاج و نیاز جانوران متناسب باشد.

مثلاً دانه سویا یکی از دانه های خام مقوی است که یا به صورت کنجاله و یا به صورت فول فت برای دام و طیور استفاده می شود.
نوع فول فت شده را دامداران بیشتر می پذیرند زیرا در اثر حرارت میکروب ها و مواد غیر قابل هضم در دانه ها از بین می رود.
پرندگانی که به منظور پرورش گوشت آن ها نگه داری می شوند این ماده باعث می شود هضم راحت تری داشته باشند و این به خاطر تحول در پلی ساکارید های سویا است.

در خصوص چارپایان نیز مقدار نوع مفید پروتئین ها به نام پروتئین های عبوری بیشتر می شود و اسیدهای چرب غیر اشباع در خود دارد که باعث بهبود کیفی شیر گاو خواهد شد.

دستگاه اکسترودر که از الکتروموتور های قوی، گیربکس، انواع شفت های تک و جفت با ظرفیت های مختلفی تشکیل شده است که پاسخ دهنده نیاز خریداران می باشد.

از آن جا که برای جانواران شیرده تامین انرژی به منظور بیش تر شدن شیر تولیدی بسیار با اهمیت است و این انرژی باید از طریق مکمل های انرژی موجود در تغذیه دام به دست آید.

دامدار می تواند از راه اکسترود کردن سویا با این دستگاه ها یک دانه سویای غنی از انرژی با پروتئین بالا و نیز خوش خوراک و خوش هضم تولید و برای دام های خود آماده کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *